Haninge AK:s Lyftarforum
Startsida · Debattforum · Spel · Länkar September 06 2010 05:11:21
Navigation
Startsida
Haninge AK:s Hemsida
Debattforum
FAQ
Spel
Länkar
Kontakt
Sök
Sidinformation
Haninge AK:s Lyftarforum
önskar
Flint498
VÄLKOMMEN
Som ny användare

Antal registrerade användare: 90

Superadministratörer: 1
Administratörer: 0
Användare: 89

Inloggade användare:

Emil Rinse 6 veckor
TommyNyh80 veckor
Micke85 veckor
Sebastian T89 veckor
josu97 veckor

Gäster: 1

Din IP-adress: 38.107.191.89

Antal forumkategorier 20
Antal forumämnen 63
Antal foruminlägg 927
Kommentarer 12
Nyheter 5
Klotterplanket 166
Senaste debatter
Kalender
September
TiOnToFr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Evenemang
Se mera här
Gå till ämne
Haninge AK:s Lyftarforum | Tyngdlyftning | Tävlingar
Sida 1 av 4 1 2 3 4 >
Författare Dopingfall?
Kristoffer J
Användare

Redigera

Registrerad: 17.04.06
Publicerat datum: 25-10-2006 17:52
"Dopingfallen duggade tätt på EM seniorer vilket nu har fått till följd att Jim Gyllenhammar klättrade i resultatlistan från åttonde till sjätte plats! Syndarna i tyngsta klassen var Ashot Danielyan, Armenien, och Oleksiy Kolokoltsev, Ukraina.
Den officiella resultatlistan i klass +105 kg fick därmed följande utseende:"

1. Scerbatihs, LAT 200-245=445
2. Cholakov, BUL 198-236=434
3. Najdek, POL 189-243=432
4. Kapranau, BLR 185-225=410
5. Papageridis, GRE 180-215=395
6. Gyllenhammar, SWE 168-221=389
7. Velagic, GER 175-212=387
8. Hejda, CZE 161-200=361
9. Everi, FIN 160-199=359
10. Simkus, LTU 150-183=333

verkar som om det måste vara en hel drös som var dopade på VM. någon som har hittat några listor på vilka det är?

------------------------------------------------------
"Bück dich befehl ich dir
wende dein Antlitz ab von mir
dein Gesicht ist mir egal
bück dich.... nocheinmal!!"

"Resistance is futile!"
mauzur@hotmail.com
Författare RE: Dopingfall?
Emil Rinse
Användare

Hemort: Ekeby
Registrerad: 25.05.06
Publicerat datum: 25-10-2006 20:13
På EM i våras var det 12 st. positiva dopingfall. Till följd av nya testprocudurer som kan hitta metaboliter från anabola steroider i upp till 12 veckor.

Dom som hade positiva A-prov var:

1) Dmitry VORONIN (80, RUS) – 62 kg
2) Florin VELICIU (85, ROM) - 62 kg
3) Henadzi ALIASHCHUK (75, BLR) – 69 kg
4) Ninel MICULESCU (85, ROM) – 69 kg
5) Natig HASANOV (77, AZE) - cat 85 kg
6) Nizami PASHAYEV (81, AZE) – -94 kg
7) Vladimir SMORCHKOV (80, RUS) – 105 kg
8) Alexandru BRATAN (77, MDA) – 105 kg
9) Ashot DANIELYAN (74, ARM) – +105 kg
10) Oleksiy KOLOKOLTSEV (81, UKR) – +105 kg
11) Valentina POPOVA (72, RUS) - 75 kg
12) Dovile BLAZUNAITE (86, LTU) - +75 kg

=|||--------|||=
mr_speed87
Lasse liten
Användare

Hemort: Mariestad
Registrerad: 14.08.06
Publicerat datum: 26-10-2006 10:55
Det är med dopingfall som med mycket annat i livet. Inte bra att de finns men bra när de upptäcks. Danielyans andra och sista gång och intressant att se vilka nationer det handlade om. Det ryska undret de senaste åren blekna rejält. Annars saknar jag debatten här ? Klart vilka som ska till nordiska ?
Författare ***
Emil Rinse
Användare

Publicerat datum: 27-10-2006 20:37

=|||--------|||=

Redigerat av Emil Rinse datum: 19-07-2010 09:18
mr_speed87
Lasse liten
Användare

Publicerat datum: 31-10-2006 10:48
Jag håller inte helt och fullt med dig. Du har rätt i att deras prestation fortfarande är av hög kvalitet.
MEN för det första så är dopingbruket oavsett om man åker fast eller inte vår idrotts största gissel och problem. Det har förts allvarliga diskussioner om att stryka lyftning från det olympiska programmet på grund av det stora antalet doping fall. Vi kan tycka vad vi vill om det. Att antalet beror på fler tester eller att andra idrotter har lika mycket doping men klarar sig bättre undan. Faktum kvarstår att tyngdlyftningen synas särskilt och är särskilt ifrågasatt. Därmed är de dopingfälldas svek mot oss andra utövare mycket allvarligt. Konsekvenserna är inte bara deras egna med 2 års avstängning utan drabbar hela sporten.

För det andra delar jag inte synen och tron på att doping är absolut nödvändig för att nå toppen. Jag själv nådde skapliga resultat och mina förutsättningar var långt ifrån de bästa. Jag hade aldrig en tränare, jag tränade inte seriöst innan jag var 19-20 år och jag hade inte de fysiska förutsättningarna för den idrotten jag valde (faktum är att jag i ett öststatsland aldrig skulle släppts in i lokalen då det bara skulle vara slöseri med tränarnas tid att försöka lära ett så hopplöst fall) och jag hade skador under mina elitår som begränsade min träning avsevärt. Jag ser massor av ungdomar idag som med rätt stöd och vilja skulle kunna nå internationella resultat. Och då är det ändå så att de stora idrottstalangerna aldrig tänker tanken tyngdlyftning i sverige. Jag är tyvärr också övertygad om att nästan alla (eller i värsta fall alla) i världseliten är dopade. MEN, det betyder för mig inte att det är omöjligt att nå dit. Det krävs dock något som vi inte har i sverige. Extrema talanger (typ Klüft eller Christian Olsson), kvalificerade tränare, resurser och möjligheter till hård träning under många år med total uppbackning. Inget av detta är möjligt idag av flera olika skäl och svensk lyftning bör därför sluta drömma om internationella framgångar utan satsa på att bygga en nationell bredd och ett underlag för idrottens överlevnad. Drömmarna om att internationella framgångar för Jim skulle lösa rekryteringsproblemen och få ungdomar att strömma till lyftarlokalerna är befängda. Svensk kanot fick OS-guld i Athen och det har alla glömt idag och jag är övertygad om att det inte underlättat deras rekrytering.
Emil Rinse
Användare

Publicerat datum: 31-10-2006 18:09
De som diskuterar att stryka tyngdlyftningen från OS-programmet för att de har många positiva fall är inte alls insatt i statistiken. Hittade för ngra veckor sedan en tabell från WADA på alla de olympiska sporterna och tyngdlyftningen låg långt från toppen när det gäller del positiva av antal testade. Om jag inte missminner mig ligger sporter som fotboll, bordtennis, tennis, skidor, konståkning och badminton längre upp på listan med över 3% (ngn tom. uppe på 5%!) positiva fall mot tyngdlyftningens 2,3%. Friidrotten ligge rinte långt under tyngdlyftningen heller.

=|||--------|||=

Redigerat av Emil Rinse datum: 19-07-2010 09:19
mr_speed87
Lasse liten
Användare

Publicerat datum: 01-11-2006 07:44
Naturligtvis kan jag inte vara säker på att det går att nå världseliten utan doping men för mig finns inget alternativ. En aldrig så stark önskan att bli bäst kan omöjligen försvara ett dopingbruk lika lite som antagandet att alla andra gör det. För mig har lyftningen varit en mycket individuell idrott och jag har alltid sökt gränserna för min egen prestation. Hur mycket kan JAG lyfta. Jag blir alltid hellre 3.a på ett bra resultat än vinner överlägset på ett mediokert. Men frågan som ska besvaras är vad JAG kan prestera, inte vad dopingpreparat kan åstadkomma. Och jag ser hellre svenskar på 20 plats på VM och EM och vet att de är rena än misstänker att de ska vara dopade bland de 6 bästa. Det hela handlar om moral men också om att jag som ungdomsledare kan se mina ungdomar och deras föräldrar i ögonen.

Jag känner till dina andra synpunkter och möjligt har du rätt att IOC har kommit dit att de accepterar 12 dopingfall på ett EM, VM eller OS. Men risken finns också att de offrar en idrott vars kommeriella värde är försumbart med de stora idrotterna för att slippa negativ publicitet.
På 80-talet var Scania intresserade av att gå in med stora sponsor pengar (och då pratar vi stora) i svensk lyftning (därför som VM -85 gick i Södertälje) då de ansåg att sporten gick i linje med deras produkter. Men de backade ur på grund av alltför många dopingfall och att de inte ville förknippas med den negativa publiciteten. Det kan vara jag som är efter min tid och att de flesta rycker på axlarna i dag och tänker, so what så är det ju överallt. För mig är dock fusk fortfarande fusk även om "alla" andra gör det och kan därför inte accepteras !!!
Emil Rinse
Användare

Publicerat datum: 01-11-2006 14:24
den inställningen som du har delar nog de flesta med dig inklusive mig. Man vill se hur mycket man själv kan klara av etc. I världstoppen tänker dom inte likadant. Hade dom gjort det hade dom aldrig blivit bäst..I annat fall kan detta vara deras väg ut ur fattigdomen. Jag dömer inte dom för det. Vi har det trots allt dom. Har läst ett citat som en rumänsk tränare sa under ett VM till en amerikansk dopingkontrollant, ngt i stil med "Lämna oss i fred, detta är vårt enda sätt att om möjligt tjäna lite pengar och leva ett drägligt liv".
Sedan vet vi ju att ett lågt resultat inte garanterar att en lyftare är ren...

Tyngdlyftningen hade stora problem med doping på 80 talet. Precis som andra idrotter, bara det att tyngdlyftningsförbundet tog tag i dem till skillnad från andra förbund, som ville undvika dålig publicitet. Att Scania och andra "vanliga" människor inte förstod detta och såg tyngdlyftningen som ett föredöme är bara att beklaga.

=|||--------|||=

Redigerat av Emil Rinse datum: 01-11-2006 14:36
mr_speed87
the_PL_man
Användare

Registrerad: 27.04.06
Publicerat datum: 24-11-2006 06:45
Enligt RF så finns det (denna information är ett par år gammal) tre förbund som står i en egen klass när det gäller hantering av dopingfrågor (och för en gångs skull i ett positivt hänseende):
- STF
- SSF
- Friidrotten

OLens stora problem är idag bristen på ledare/tränare. Men det gäller all idrott som inte är mainstream.
För egen del så tror jag att det varit bättre för STF att ha släppt lite pengar till SLen, och hållt ihop förbundet, än att hamna i den sits man är idag.

SSF genomgick en föryngring av styrelsen, och har fått in nya ideer & nytt blod. Det har varit en turbulent resa, men det ser positivt ut för framtiden.

STF verkar sitta fast i 70-talet fortfarande....

mvh

the_PL_man
Författare RE: dopad?
josu
Användare

Registrerad: 23.07.06
Publicerat datum: 25-11-2006 20:14
Har läst att det ryktas om en ny dopingskandal i Lyftar Sverige?? någon som vet nåt..?
Kristoffer J
Användare

Redigera

Publicerat datum: 28-11-2006 08:34
Avstängda enligt 8.4 § Idrottens Dopingreglemente. Avstängning gäller till dess annat beslut fattats.
Uppgifterna är hämtade ur tidningen Svensk Idrott .

Namn Förening Bestraffande instans Strafftid fr o m

Jim Gyllenhammar Allmänna SK Internationella Tyngdlyftningsförbundet 061107

hämtat från http://www.svenskidrott.se/tidningen/t3.asp?p=59196

Jävligt trist..

"Resistance is futile!"

Redigerat av Kristoffer J datum: 28-11-2006 08:35
mauzur@hotmail.com
Lasse liten
Användare

Publicerat datum: 28-11-2006 09:08
Trist är bara förnamnet. Detta var det sista vi behövde och Jims svek mot oss andra är en jkatastrof. Tyvärr är jag inte förvånad och har egentligen hela tiden varit tveksam till ett samarbete med Vitryssland och en tränare som varit avstängd 2 gånger för egen del. Nu är chanserna minimala för pamparna att få åka till Peking som officials.
Lasse liten
Användare

Publicerat datum: 28-11-2006 09:12
Varför kommer inte denna info upp på STFs hemsida ?????
Kristoffer J
Användare

Redigera

Publicerat datum: 28-11-2006 10:15
Ja dom måste ju fan lägga ut det snart, han har ju varit avstängd sen sjunde november så dom har ju definitivt haft tid att lägga ner 5 minuter på hemsidan.... DÅLIGT!

"Resistance is futile!"
mauzur@hotmail.com
Patric
Användare

Redigera

Hemort: Karlstad
Registrerad: 21.04.06
Publicerat datum: 28-11-2006 11:09
like the 3 monkies from thae phya, hear no evil, speak no evil, see no evil.

ho ho ho God jävla jul på er!!!

nu får ni ta och lugna ner er!
patric_sthlm@msn.com http://asp.budo-fitness.se/karlstad/
Kristoffer J
Användare

Redigera

Publicerat datum: 29-11-2006 18:25
Lasse liten skrev:
Varför kommer inte denna info upp på STFs hemsida ?????

"8.3 Handläggning
Bestraffningsorganet skall ge den anmälde tillfälle att yttra sig över anmälan.
Parterna skall tillställas samtliga handlingar i ärendet.
Part får anlita ombud. Ombud skall på begäran styrka sin behörighet genom fullmakt.
Bestraffningsorganet får genom egen försorg föranstalta om fullständig utredning.
SF, DF, SDF, förening och enskild person inom RF, DopK och IdrottsAB är skyldiga att på begäran av bestraffningsorganet avge yttrande och upplysningar.
Bestraffningsorganet får besluta om muntligt förhör. Till sådant förhör skall parterna kallas. Om part, vittne eller annan, som skall höras i dopingärende, inte behärskar svenska språket, eller är allvarligt hörsel- eller talskadad, får tolk anlitas att biträda bestraffningsorganet. RF utser och bekostar lämplig person att i ärendet biträda som tolk. Den som är jävig i förhållande till sak eller part får inte anlitas som tolk.
Muntligt förhör skall hållas, när den anmälde begär det.
Vid handläggningen skall föras protokoll över vad som förekommit i ärendet.
Bestraffningsärende skall handläggas och beslut däri meddelas med största skyndsamhet."

8.4 Avstängning under utredning
"Om det är sannolikt att anmäld förseelse kommer att leda till avstängning, får bestraffningsorgan, utan att den anmälde dessförinnan hörts, besluta att denne tills vidare och till dess bestraffningsärendet har blivit avgjort får avstängas under utredningen. Avstängning under utredning skall gälla deltagande i tävling och uppvisning samt utövande av uppdrag. Avstängningen omfattar alla idrotter.
Avstängningsbeslut skall senast inom tre dagar från beslutets meddelande avsändas i vanligt brev såväl till den avstängde som hans förening, IdrottsAB, SDF och SF samt DopK."

Detta kan förklara varför inte STF inte lagt ut informationen...

"Resistance is futile!"

Redigerat av Kristoffer J datum: 29-11-2006 18:28
mauzur@hotmail.com
Lasse liten
Användare

Publicerat datum: 01-12-2006 10:04
Håkan säger att ärendet är IWFs och inte STFs. Att STFs enda skyldighet är att informera och att det ska enligt RFs direktiv göras genom Svensk Idrott. Hurvida det innebär att information inte får lämnas via STFs hemsida eller inte har jag valt att inte fråga om eftersom jag inte är i läge att stötta mig med förbundsledningen mer.

Frågan som bör ställas är vilka som känt till detta ?
Har Jim agerat helt på egen hand ?
Känner hans utländske tränare till det ?
Känner hans svenska tränare till det ?
Känner ledare i hans klubb till det ?
Känner landslagsledningen till det ?
Känner förbundsledningen till det ?
Visst det är heta potatisar att ta i men de måste tas i för antidoping policyns trovärdighet. Förbundsledningen har satsat massor med pengar och prestige på Jims internationella satsning och om hans doping bruk är sant faller ett tungt ansvar på många inblandade. Dessa frågor bör enligt mig utredas grundligt av någon som inte själv är part i målet.
Selander
Användare

Redigera

Hemort: Haninge
Registrerad: 19.05.06
Publicerat datum: 01-12-2006 16:48
Obeskrivligt tråkigt om det stämmer, men personligen tänker jag vänta på officiellt besked från STF innan jag skapar mig någon åsikt om ämnet.

"Even the smallest person can change the course of the future."
tur att jag inte är liiiten då!

Redigerat av Selander datum: 01-12-2006 16:49
Emil Rinse
Användare

Publicerat datum: 01-12-2006 21:32
Han har mitt fulla stöd iallafall. Han har gjort så mkt för svensk lyftning och har bevisat att han är en väldigt duktig lyftare och samtidigt en trevlig kille.

=|||--------|||=
mr_speed87
Patric
Användare

Redigera

Hemort: Karlstad
Registrerad: 21.04.06
Publicerat datum: 01-12-2006 21:45
Selander skrev:
officiellt besked från STF

Nä just det, nu finns det en avstägning, tillfällig iofs,, och rycktes maskinen är redan i gång.....

ett rejält utalande om saken från förbundet vore det första som skall höras inte "skvaler", vem är informations ansvarig på förbundet??

Informations ansvarig??? ( Håkan och kostymerna i styrelsen slår förbrillt i en uppslagsbok )

nu får ni ta och lugna ner er!

Redigerat av Patric datum: 01-12-2006 21:47
patric_sthlm@msn.com http://asp.budo-fitness.se/karlstad/
Sida 1 av 4 1 2 3 4 >
Gå till Forum:
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Klotterplanket
Du måste logga in för att skriva ett meddelande.

Lasse liten 
DATE: 11/06/2007 07:17
Lycka till på JVM Ragnar !!! Vi tänker på dig
Lasse liten 
DATE: 20/04/2007 06:19
Lycka till alla som tävlar i helgen. Glöm inte att posta era resultat på forumet. Åtminsone jag är intresserad av att veta hur det går för er !!!
Lasse liten 
DATE: 12/03/2007 07:59
Missa inte outsider på TV5 ikväll 12/3. Ska handla om en 14 årig lyftartjej från Ukraina som siktar på att bli bäst i världen !!!
mikael urkom 
DATE: 04/03/2007 18:19
hej det kan jag för stå att steg-1 behövs men vad ska man gör om man gar gått två gammla utbildingar ? för jag får vell inte gå den nyje steg-2 ?
Polzer 
DATE: 19/02/2007 22:19

Låt oss hoppas på många nyutbildade steg-1r under 2007.
Tyngdlyftningen behöver massor av(nya) tränare.

Visa fler meddelanden

RagnarOhman 
DATE: 27/01/2007 17:35
God Jul på daj me
Emil Rinse 
DATE: 24/12/2006 22:59
God Jul!
Polzer 
DATE: 16/12/2006 15:45
Finnkampen 2006 var ingen rolig historia för Sverige.
Förlust i samtliga klasser.
Vad är det som (inte) händer?

Mats

Patric 
DATE: 01/12/2006 21:57
Såg att det fanns en präst som inte tollererade tomtar i kyrkan under olika jul arrangemang i Kyrkan,,,

Han kanske borde tänka om...

Tomten har ju mer med Jul att göra en Vitekrists födelsedag.

Elin 
DATE: 14/10/2006 13:21
ja, nästan...;/
Väderpanel SMHI
Copyright © 2005