| Författare |
Tävlingar |
Annika
Användare

Hemort: Göteborg
Registrerad: 08.01.07 |
| Publicerat datum: 28-02-2007 15:44 |
|
|
Hej!
Har just fått reda på att det antagligen inte blir någon Baltic Cup, ingen promotion Cup heller...
SM snackas det ju om att det ska flyttas till december 2008!
Allvarligt!! Jag blir fan förbannad! Hur ska man kunna satsa seriöst, när det inte finns någon tävling på hur länge som helst??
Någon annan som bryr sig om tävlingsupplägget?
 |
|
| Författare |
RE: Tävlingar |
Lasse liten
Användare
Hemort: Mariestad
Registrerad: 14.08.06 |
| Publicerat datum: 01-03-2007 07:36 |
|
|
Visst har man tankar kring tävlingsupplägget. Planering är ett ord som det pratas om vad gäller träning men de som gör tävlingsplaneringarna har ingen tanke på att vi som ska träna eller vara tränare har sådana behov. Kanske en frukt av att beslutsfattarna kommer från klubbar utan tävlingsverksamhet. Vi som ”drabbas” av dessa upplägg involveras ytterst sällan i diskussionerna. Låt en planering gå ut på remiss till ett lyftar respektive tränarråd ?
Jag har visserligen full förståelse för att avstå deltagande på såväl Baltic som promotion cup. De senaste årens lag har varit av modellen turistresor och därmed enligt mig bortkastade pengar. Det beror väl i sin tur på bristande planering och slentrianmässig laguttagning. Ditt dilemma är avsaknaden av ett seniorlandslag på damsidan och ambitionen att satsa på junior och ungdomarna där istället (ryktas dock att även dessa inte kan räkna med att få åka på internationella tävlingar de kvalat till). Jag håller dock med dig om att de fåtal som vill något på seniorsidan måste ges möjlighet att hitta attraktiva tävlingar som håller dessa ambitioner levande. Satsa på dessa individer istället för att konstruera landslag som huvudsakligen blir att bestå av fördettingar eller lyftare utan ambitioner och framtidsplaner.
Jag har tänkt kring detta och andra saker men är just nu trött på att tycka. Besluten går i en helt annan riktning och det enda jag vet är att det ser mörkt ut för svensk lyftning. Förra året sjönk svensk lyftning som en sten och jag misstänker att det fallet kommer att fortsätta i linje med de felbeslut som fattats de senaste åren. Personligen har jag lovat Örebro att lyfta i deras lag under året. Händer inget radikalt inom svensk lyftning väljer jag troligen att sluta därefter. 44 år finns ingen framtid för mitt eget lyftande och ges jag inte möjlighet att vara tränare känns det inte längre meningsfullt utan jag skaffar mig en annan hobby.
Redigerat av Lasse liten datum: 01-03-2007 07:37 |
|
| Författare |
Polzer
Användare
Hemort: Skara
Registrerad: 13.11.06 |
| Publicerat datum: 13-03-2007 08:40 |
|
|
Idag är det tisdag den 13 mars och ännu inga resultat från serien finns på STFs hemsida. Skall man skratta eller gråta?
Vår lokaltidning undrar givetvis varför vi inte kan berätta hur det gick i första omgången. Detta är pinsamt för oss och vår sport.
Det måste vara den enda sporten i vårat avlånga land där det tar två dagar för att få serieresultaten(rena stenåldern). Förra säsongen fick man resultaten på söndagkvällen. VEM ÄR ANSVARIG NU?
En annan sak när jag ändå gnäller lite. Varför kan man inte presentera alla anmälda lag i serien innan serien drar igång. Vi vet fortfarande inte vilka klubbar som tävlar i de olika serierna.
Trodde serien hade hög prioritet.
 |
|
| Författare |
Annika
Användare

| Publicerat datum: 13-03-2007 10:07 |
|
|
Håller med dig, pinsamt!
Hur svårt kan det vara att sammanställa...och redovisa alla resultat? Varför inte visa de individuella resultaten också?
Skämmigt när folk frågar en hur det gick på tävlingen (serien). Ingen idé att börja förklara hur det går till.... Jag vann, brukar jag säga Enklast så...
|
|
| Författare |
Holst
Användare
Hemort: Jönköping
Registrerad: 23.01.07 |
| Publicerat datum: 14-03-2007 10:05 |
|
|
Igår kväll kom resultaten äntligen ut. Håller med Mats om att det vore bra att veta vilka lag som är med i samma division.
En individuell ranking för varje viktklass borde ju också finnas på förbundets hemsida. Ullman sammanställer ju en lista i excel som han skickar ut till de som vill ha via mail. Men den är ju "bara" sorterad efter sinclairpoäng och efter seniorer, juniorer, ungdomar och damer...
Har en idée om att eventuellt lägga ut Ullmans statistik på min klubbs hemsida. Men måste fråga honom om det är ok först. Sedan skulle jag ju skulle kunna göra en ranking från Ullmans statistik för varje viktklass och efter seniorer, juniorer, ungdomar och damer. Den kanske inte stämmer helt o hållet men det vore ju bättre än ingenting.
Låter det intressant? Skulle det vara nåt som ni här på hemsidan skulle titta på? För annars är det ju knappt värt jobbet det skulle innebära...
Redigerat av Holst datum: 23-03-2007 06:16 |
|
| Författare |
Emil Rinse
Användare
Hemort: Ekeby
Registrerad: 25.05.06 |
| Publicerat datum: 14-03-2007 10:49 |
|
|
Det är Säkert många, fler än vi här som hade uppskattat det!
=|||--------|||= |
|
| Författare |
Lasse liten
Användare
| Publicerat datum: 14-03-2007 14:07 |
|
|
Bra initiativ. Förbundsfolket har länge klagat på att de har så mycket att göra så de inte hinner med. Blir nog bättre efter årsmötet då 2 friska, brinnande, entusiaster till ska ta plats i styrelsen 
Reflekterar över att alla serierna utom damserien går rejält bakåt från förra årets redan låga resultat. Omg 1 2003 var den totala poängsumman i ungdomseriens 12632. I år stannade det vid 7953. Alla handslagspengar har onekligen gjort susen !!!!!
Ibland känner jag mig som en sur, gnällig kärring men det är svårt att låta bli. Nu ska jag åka hem och träna, det är i alla fall kul. |
|
| Författare |
Annika
Användare

| Publicerat datum: 14-03-2007 19:31 |
|
|
Det låter som en väldigt bra idé!
Man får vara gnällig ibland! Så nu ska jag oxå passa på.... Tänk om förbundet kanske kunde satsa lite på oss damer då, som går framåt hela tiden... Killarna som vann Lag-SM fick tex 10.000 kr, men vi fick inte ett öre. Inte ens ett grattis!
Ska bli kul att gå steg-1 kurs i Skara i helgen iallafall!!
|
|
| Författare |
sbjork
Användare
Hemort: skara
Registrerad: 15.12.06 |
| Publicerat datum: 22-03-2007 15:12 |
|
|
Hej Annika!
Vad tyckte du om steg ettan! |
|
| Författare |
Annika
Användare

| Publicerat datum: 22-03-2007 20:27 |
|
|
Jag tyckte det var skitbra!
Fick en hel del tips om vad jag ska tänka på i lyftningen... Synd att det inte var några utfall med bara 
Många intressanta diskussioner oxå! Både om träning och tävlingar etc.
|
|
| Författare |
Holst
Användare
Hemort: Jönköping
Registrerad: 23.01.07 |
| Publicerat datum: 23-03-2007 06:23 |
|
|
Det pratades tidigare i denna debatt/tråd om att det borde finnas någon form av ranking på nätet. Jag sa ju att jag skulle fråga Ullman om jag fick lägga ut hans statistik och det har jag nu fått OK från hans håll att göra. Sen har jag bemödat mig att sortera upp alla de resultaten för varje viktklass för Sen, jun, ung och damer.
http://atletklubben.just.nu/
och nere på första sidan i rödtext finns det en länk att klicka på....håll till godo...vill gärna höra om ni har några synpunkter på det med...
Redigerat av Holst datum: 23-03-2007 06:32 |
|
| Författare |
Lasse liten
Användare
| Publicerat datum: 23-03-2007 09:00 |
|
|
Tack Stefan intressant läsning.
Hur många var ni på kursen i Skara och hoppas det leder till fler som vill träna ungdomar? Att gå kursen är bara det lilla steget, sedan kommer arbetet. |
|
| Författare |
Frasse
Användare
Hemort: Lidköping
Registrerad: 01.12.06 |
| Publicerat datum: 23-03-2007 12:02 |
|
|
|
Hur många var ni på kursen i Skara och hoppas det leder till fler som vill träna ungdomar? Att gå kursen är bara det lilla steget, sedan kommer arbetet.
Vi var 12st Lars! Dvs max antal deltagare som fick plats på kursen. Det som var lite speciellt med denna steg-1:a var att de flesta var mer eller mindre rutinerade tränare och/eller aktiva. Endast 4-5 låg på den nivå som steg-1 är ämnad för. Anledningen till detta är väl att många vill gå kursen pga det nya kursmaterialet. Själv gick jag steg 1 -98 och nu igen då. Materialet är bra, logiskt upplagt, lättläst och inte så rörigt som det gamla materialet. Fina färgbilder också, lite skillnad mot tidigare. |
|
| Författare |
Lasse liten
Användare
| Publicerat datum: 23-03-2007 12:19 |
|
|
|
Bra med stort deltagar antal. Hoppas det blir tränare av dem också. Vanligt att folk går kurserna men sen blir det inte mer. Var fanns Lidköping omg 1 ? U-14 serien ser riktigt illa ut och jag hoppas er nolla inte består. |
|
| Författare |
Frasse
Användare
Hemort: Lidköping
Registrerad: 01.12.06 |
| Publicerat datum: 24-03-2007 13:24 |
|
|
|
Bra med stort deltagar antal. Hoppas det blir tränare av dem också. Vanligt att folk går kurserna men sen blir det inte mer. Var fanns Lidköping omg 1 ? U-14 serien ser riktigt illa ut och jag hoppas er nolla inte består.
I många klubbar finns nog filosofin att en genomförd steg-1:a inte nödvändigtvis betyder att man blir ledare, åtminstone inte på stört. Kursen kan också vara en bra utbildning för en aktiv ungdom som behöver lära sig mer om tyngdlyftningens underbara värld för att kunna fortsätta satsa ännu mer på tävlandet. Steg-2 däremot bör vara en kurs då man bestämt sig för att bli tränare (eller redan är det). Annars håller jag med om att det behövs betydligt fler engagerade tränare i Sverige.
Då TLK Lidköpings ungdomar utom en hade förhinder vid 1:a omgången, samt att tävlingsplatsen var en relativt lång bilresa bort, så valde vi att nolla. Något man helst vill undvika men i en nystartad klubb är ekonomin begränsad och man får fråga sig om det är värt att åka och tävla med en "gubbe" när det är fråga om serietävlan.
Nollan kommer inte bestå Lars! Vi har också ett par nya grabbar sen några träningar, hoppas de fastnar för lyftning de också! |
|
| Författare |
the_PL_man
Användare
Registrerad: 27.04.06 |
| Publicerat datum: 03-04-2007 12:18 |
|
|
Mkt bra initiativ!!
Ett stor tack till dig.
Mvh
Lars
PS! Roligt att se en styrkelyftare som 2:a i juniorrankingen (94 kg). 
Holst skrev:
Det pratades tidigare i denna debatt/tråd om att det borde finnas någon form av ranking på nätet. Jag sa ju att jag skulle fråga Ullman om jag fick lägga ut hans statistik och det har jag nu fått OK från hans håll att göra. Sen har jag bemödat mig att sortera upp alla de resultaten för varje viktklass för Sen, jun, ung och damer.
http://atletklubben.just.nu/
och nere på första sidan i rödtext finns det en länk att klicka på....håll till godo...vill gärna höra om ni har några synpunkter på det med... |
|
| Författare |
Emil Rinse
Användare
| Publicerat datum: 03-04-2007 16:15 |
|
|
the_PL_man skrev:
Det är ju bara ett svaghetstecken från svensk tyngdlyftning. Roligt!
=|||--------|||=
Redigerat av Emil Rinse datum: 03-04-2007 16:15 |
|
| Författare |
the_PL_man
Användare
Registrerad: 27.04.06 |
| Publicerat datum: 10-04-2007 12:03 |
|
|
Eller så kanske grabben har tlang för OL också ?
/the_PL_man
Emil Rinse skrev:
the_PL_man skrev:
Det är ju bara ett svaghetstecken från svensk tyngdlyftning. Roligt! |
|
| Författare |
Emil Rinse
Användare
| Publicerat datum: 10-04-2007 13:19 |
|
|
Säkert har han det. Men de andra resultaten talar för sig själv..
=|||--------|||= |
|
| Författare |
Lasse liten
Användare
| Publicerat datum: 10-04-2007 13:38 |
|
|
Nja, Jag har sett Mattias resultat i styrkelyft och med dessa borde han kunna lyfta betydligt mer i OL. Resultaten enligt rankingen säger oss att det för tillfället inte finns en enda OL-junior i -94. Hoppas du är tillbaka snart Emil, du behövs !!!.
Lite perspektiv ! 1982 bestod juniorlaget i min hemmaklubb Hällefors (ort i Bregslagen med 9000 innevånare) av 4 lyftare som kunnat gå i klass -94. Bäst var en kompis till mig på 120-140, själv gjorde jag 112,5-137,5. Vi var båda 19 år. En tjugoårig kille gjorde 105-140 men hade i praktiken redan växlat till styrkelyft (där han gjorde långt mindre än Mattias). Min 18 årige bror vägde i 82,5 och gjorde 105-130. Vi var klinskt rena allihopa även om "styrkelyftaren" började pillra något år senare. Ingen av oss tränade heller speciellt hårt med 3-4 pass/vecka. Min satsning kom igång ordentligt året efter.
Jag tycker inte att rankingen som den ser ut är speciellt rolig, möjligtvis tragikomisk. |
|