| Författare |
Junior EM till Sverige 2009? |
Kristoffer J
Användare

Registrerad: 17.04.06 |
| Publicerat datum: 11-05-2007 10:51 |
|
|
ja som rubriken lyder... bör sverige verkligen ta på sig ett sådant arrangemang? Visst ser det bra ut internationellt men när man knappt ens kan hitta arrangör för SM tävlingar så bör det väl vara ännu svårare att hitta någon klubb som vill arrangera Junior EM? Föresten hur gick det med Ungdoms EM rent Ekonomiskt? Gick förbundet plus eller minus? Vore fint att se en liten redovisning på det området... eller vad tycker ni?
------------------------------------------------------
"Bück dich befehl ich dir
wende dein Antlitz ab von mir
dein Gesicht ist mir egal
bück dich.... nocheinmal!!"
"Resistance is futile!" |
|
| Författare |
RE: Junior EM till Sverige 2009? |
Emil Rinse
Användare
Hemort: Ekeby
Registrerad: 25.05.06 |
| Publicerat datum: 11-05-2007 12:23 |
|
|
Det är nog lite annorlunda med en EM tävling än SM. Klart att sverige ska ta det. Blir ju alltid lite publicitet.
Vad jag hjar förståt var UEM en succe ute i europa. Det är därför sverige blev erbjudna arrangemanget igen. Tror inte att förbundet hade tackat ja om inte vinsten från både JEM 01 och UEM 06 var betydande.
=|||--------|||= |
|
| Författare |
Lasse liten
Användare
Hemort: Mariestad
Registrerad: 14.08.06 |
| Publicerat datum: 11-05-2007 12:36 |
|
|
Väntat på att någon skulle kommentera det eftersom jag inte vill vara först om allt gnäll. STF redovisar numer ingenting offentligt ! Vare sig årsmöten eller årsberättelser och absolut inte ekonomiska bokslut. Att utan nationell disksussion ansöka om JEM när den nationella lyftning befinner sig akut kris är närmare tjänstefel och göra det när man saknar lokal intressent att ta arrangemanget är rent idiotiskt om jag får slänga den pajen. För er som inte var med kan berättas att historiens bästa VM arrangörs mässigt gick i Södertälje 1985. Dåvarande ordförande och vice ordförande fick otroligt mycket beröm internationellt för den fantastiska organisationen. Förbundet dränerades på pengar och internationellt tävlingsförbud för alla lyftare var medlet som tog tills för att sanera en havererad ekonomi. Konflikten mellan OL och SL blossade upp då SLarna ansåg att OLarna kostade mer än de kunde försvar med framgångar. Årsmötet
-86 bjöd på en mindre revolution och flera huvuden rullade. De flesta av dem försvann för alltid men en har kommit tillbaka efter många år med en framträdande position och internationella uppdrag. Historien upprepar sig eller ? Jag vet genom initierade vilket enormt arbete som förbundet fick lägga ner på UEM. Tid och engagemang som behövs för att få igång lyftningen igen. Publiciteten blir nog tyvärr bara av lokal karaktär och vare sig JEM -01 eller UEM -06 har kunnat omvandlas till ett rekryteringsuppsving, lokalt eller nationellt. Det värde man möjligtvis kan se med ett JEM är som morot för de av våra lyftare som kan vara aktuella för start (2-3 killar och lika många tjejer, i bästa fall) |
|
| Författare |
Polzer
Användare
Hemort: Skara
Registrerad: 13.11.06 |
| Publicerat datum: 11-05-2007 21:29 |
|
|
Jag tänkte exakt samma sak som du Lars, när jag fick höra att vi skall arrangera J-EM, jag fattar ingenting?? Helt vansinnigt när lyftningen ser ut som den gör just nu i Sverige. Varför lägga ner en massa energi på ett J-EM när vi har betydligt viktigare saker att jobba med, tex tyngdlyftningen överlevnad över huvud taget.
Jag struntar i om jag blir kallad för gnällspik, men är det någon mer än Lars och jag som tycker likadant?
Okej skitkul med ett J-EM, men varför?
Vad gav U-EM? Har STF gjort en utvärdering efteråt?

|
|
| Författare |
Polzer
Användare
| Publicerat datum: 11-05-2007 21:29 |
|
|
Jag tänkte exakt samma sak som du Lars, när jag fick höra att vi skall arrangera J-EM, jag fattar ingenting?? Helt vansinnigt när lyftningen ser ut som den gör just nu i Sverige. Varför lägga ner en massa energi på ett J-EM när vi har betydligt viktigare saker att jobba med, tex tyngdlyftningen överlevnad över huvud taget.
Jag struntar i om jag blir kallad för gnällspik, men är det någon mer än Lars och jag som tycker likadant?
Okej skitkul med ett J-EM, men varför?
Vad gav U-EM? Har STF gjort en utvärdering efteråt?

|
|
| Författare |
RE: JEM |
peter
Användare
Hemort: Västerhaninge
Registrerad: 04.05.06 |
| Publicerat datum: 13-05-2007 12:09 |
|
|
Måste bara instämma med Lasse och Polzer, ett JEM verkar vansinnigt nu när all kraft från förbundets sida borde läggas på att försöka rädda sporten nationellt. Tror knappast att JEM och UEM var några större succer ekonomiskt. Då hade vi nog fått höra det från vissa potentater. Hörde från säker källa att årsmötet beslutade att tillsätta en undoms- och rekryteringskommitte, efter en motion från Stockholms TF, där Jonny Kärkäinen skulle bli ordförande. Väcker för mej vissa förhoppningar eftersom Jonny troligtvis är den enda förbundsledamoten som har praktisk erfarenhet av att arbeta med ungdomar i en träningslokal.
Peter |
|
| Författare |
Kristoffer J
Användare

Registrerad: 17.04.06 |
| Publicerat datum: 14-05-2007 12:06 |
|
|
|
Lasse liten skrev:
Väntat på att någon skulle kommentera det eftersom jag inte vill vara först om allt gnäll. STF redovisar numer ingenting offentligt ! Vare sig årsmöten eller årsberättelser och absolut inte ekonomiska bokslut. Att utan nationell disksussion ansöka om JEM när den nationella lyftning befinner sig akut kris är närmare tjänstefel och göra det när man saknar lokal intressent att ta arrangemanget är rent idiotiskt om jag får slänga den pajen. För er som inte var med kan berättas att historiens bästa VM arrangörs mässigt gick i Södertälje 1985. Dåvarande ordförande och vice ordförande fick otroligt mycket beröm internationellt för den fantastiska organisationen. Förbundet dränerades på pengar och internationellt tävlingsförbud för alla lyftare var medlet som tog tills för att sanera en havererad ekonomi. Konflikten mellan OL och SL blossade upp då SLarna ansåg att OLarna kostade mer än de kunde försvar med framgångar. Årsmötet
-86 bjöd på en mindre revolution och flera huvuden rullade. De flesta av dem försvann för alltid men en har kommit tillbaka efter många år med en framträdande position och internationella uppdrag. Historien upprepar sig eller ? Jag vet genom initierade vilket enormt arbete som förbundet fick lägga ner på UEM. Tid och engagemang som behövs för att få igång lyftningen igen. Publiciteten blir nog tyvärr bara av lokal karaktär och vare sig JEM -01 eller UEM -06 har kunnat omvandlas till ett rekryteringsuppsving, lokalt eller nationellt. Det värde man möjligtvis kan se med ett JEM är som morot för de av våra lyftare som kan vara aktuella för start (2-3 killar och lika många tjejer, i bästa fall)
Låter inte bra...
Ingen information från årsmötet annat än vilka som blev invalda i styrelsen 
tycker absolut att en ekonomisk redovsning från U-EM vore på sin plats, vi lär nog inte vara ensamma om att tycka att det är fel att lägga krut på att arrangera ett J-EM istället för att fokusera på lyftningen nationellt. Om det nu skulle bli som Lasse säger, att historien upprepar sig så undrarman ju verkligen om lyftningen i dagsläget skulle överleva ett ekonomiskt bakslag...
------------------------------------------------------
"Bück dich befehl ich dir
wende dein Antlitz ab von mir
dein Gesicht ist mir egal
bück dich.... nocheinmal!!"
"Resistance is futile!" |
|
| Författare |
Polzer
Användare
| Publicerat datum: 14-05-2007 19:51 |
|
|
U-EM gick tydligen en del plus. Det kanske är en anledning till att arrangera J-EM också? Vem vet, inte jag i alla fall.
 |
|
| Författare |
Patric
Användare

Hemort: Karlstad
Registrerad: 21.04.06 |
| Publicerat datum: 15-05-2007 21:02 |
|
|
Mats, Peter, Lars